LUCERO I QUIM – SEGUR ALIMENTÀRIA
La Lucero i en Quim van arribar al Centre el mes de febrer de 2022 amb un projecte nou, tot i que l’empresa ja fa uns anys que està en funcionament.
Qui és qui, i qui fa què?
La Lucero és Doctora en Biotecnologia dels Aliments i Enginyera en Indústries Alimentàries. També té un Postgrau en Dret Alimentari. S’encarrega de la consultoria tècnica i d’impartir formació als treballadors de les empreses alimentàries.
En Quim és Llicenciat en Geografia, Postgrau en Marketing i Vendes i Màster en Prevenció de Riscos Laborals. Ha estat Professor de Vendes i Gestió comercial a l’Escola de Negocis EAE Business School. Ell està al capdavant del departament comercial i la gestió econòmica.
En quina zona geogràfica opera Segur Alimentària?
A les comarques de la Selva, Gironès i Garrotxa, principalment. També a la zona nord de la província de Barcelona. Però hem fet actuacions a tota la península.
Tot i que ja ho intuïm pel nom, a què es dedica principalment l’empresa?
Està orientada als serveis de consultoria i formació en matèria de Seguretat Alimentària. Actualment, estem en un procés expansiu centrat en la creació de nous productes digitals, què permetin als nostres clients gestionar la major part dels processos de control alimentari al cloud.
Quin és l’objectiu del projecte?
Digitalitzar la indústria alimentària per a fer-la més eficient i dotar-la d’eines d’última generació, què generin valor i que siguin, a més, de gran facilitat d’ús.
Sembla un projecte ambiciós…
Per a impulsar-lo comptem amb empreses externes dedicades també a la consultoria dins del món alimentari. A més, d’aprofitar sinergies i coneixements, podem desenvolupar noves fórmules innovadores en la creació de nous sistemes operatius que facilitin la transformació digital dels clients.
Quines activitats es duen a terme (o quins serveis que oferiu) per garantir que aquests controls es realitzen?
Estem molt ben considerats en l’àmbit de la consultoria. La formació forma part estratègica de la implementació de la seguretat alimentària i li donem el màxim valor i empenta. La nostra funció és la d’acompanyament a les empreses per arribar als seus objectius en la seguretat alimentària, per tal de que s’elaborin productes amb totes les garanties per al consum humà.
Per a aconseguir aquests objectius globals, portem a terme altres activitats que són pròpies de la nostra disciplina com són: inspeccions, auditories, creació documental, anàlisis de vida útil del producte, presa de mostres i anàlisis microbiològics…
La nostra darrera obsessió és que les empreses del sector agroalimentari facin el pas definitiu cap a la digitalització de tota la seva activitat de la seguretat alimentària. Hem dissenyat una App què facilita portar al dia tot el seu sistema d’autocontrols amb uns pocs clics. Permet l’estalvi de molts recursos humans i econòmics, així com un gran control i credibilitat del sistema.
També els nostres clients poden contractar-nos com a Departament extern de Qualitat. D’aquesta manera, empreses petites i mitjanes que no tenen un Departament de Seguretat Alimentària o de Qualitat, el poden externalitzar, cosa que pot ser una opció molt atractiva per a empreses que no poden costejar o disposar d’un departament propi especialitzat.
Quina àrea és actualment la que més us sol·liciten?
Consultoria, formació, digitalització del sistema APPCC, documentació, temes legals, auditoria, registres sanitaris, disseny de nous productes alimentaris, anàlisis…
Quina tipologia de client utilitzen els vostres serveis?
Estem orientats a tot tipus de client. Des de la verduleria petita de barri, a empreses mitjanes de polígons industrials, fins a la gran empresa. També estem orientats a tots els sectors d’activitat del món alimentari. La restauració, és molt important també per a nosaltres.
Hi ha molta legislació en aquest àmbit, oi? Com valoreu la situació actual? Calen més controls, s’està prou al dia, s’acompleix la normativa?…
La normativa ha de servir per tal de crear un marc operatiu òptim. Però aquesta normativa ha de ser aplicada tenint en compte la gran diversitat i/o grandària de l’empresa.
Controls, per part de l’autoritat sanitària, en són constants. El més important és quan les empreses acaben entenent que la seguretat alimentària no només ha de complir les exigències dels organismes de control, sinó que cada cop més, tenim un client més exigent, i és aquest, al final, qui demana més garanties en l’elaboració.
La normativa és un llindar a assolir; normalment sempre s’està en vies de voler assolir el cent per cent la normativa. Sempre hi ha un “gap” entre l’objectiu i la realitat. La lluita diària de la seguretat alimentària és fer que es vagin acomplint totes aquelles tasques planificades i que no decaiguin amb el temps. És una vigilància constant i diària.
Les empreses de la indústria alimentària han de canviar la forma de funcionament?
Això és el que volem aconseguir, un nou model de funcionament del sector.
La digitalització permet fer un tractament de les dades com mai fins ara s’havien pogut fer.
Permet un monitoratge constant en qualsevol moment i per a qualsevol persona que no estigui físicament a l’empresa, així com a les mateixes institucions sanitàries, encarregades de que els plans d’autocontrol es portin a terme, les quals, en un moment donat, hi poden tenir un accés directe.
I comptem amb un gran equip d’especialistes per fer-ho possible. Moltes gràcies!
Si en voleu saber més, consulteu el seu web www.seguralimentaria.es